کتاب محسنیان راد درباره «رسانه‌شناسی» منتشر شد

به گزارش

مجله معرفی کتاب

به نقل از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، کتاب «رسانه‌شناسی» نوشته مهدی محسنیان‌راد، به‌تازگی توسط انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی اسلامی دانشگاه ها(سمت) منتشر شده است.

این‌کتاب، دانش «رسانه‌شناسی» را شاخه‌ای از ارتباط شناسی و موظف به مطالعه ماهیت، جریان و فراگرد نظام‌های معنایی مستقر در نئوکورتکس مغز انسان در حوزه ارتباطات رسانه‌ای و متمرکز بر کارکردها و کاربردهای آن در کلیتی متشکل از پیشینه، فنون و فناوری‌های تولید محتوا و جابه‌جایی متن، در زمینه روابط متقابل منابع قدرت و مخاطبان و فرآیند صید مفهوم ارتباط‌گیران از محتوا تا تأثیر می‌داند.

مولف در کتاب پیش‌رو، ابتدا به توضیح مفاهیم پایه و پس از آن در قالب اصطلاحی جدید، به مروری بر کارکرد و کاربرد رسانه‌های پیش از قدیم در ایران می‌پردازد. سپس امکان شناخت عمیق و همه‌جانبه چاپ، کتاب، مطبوعات، سینما، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای را فراهم می‌کند.

کتاب «رسانه‌شناسی» فرصتی است برای تفکر درباره موضوعاتی همچون محتوای رسانه‌ها، مخاطبان، کارکردها و کاربردهای رسانه‌ها، مالکیت و تجارت رسانه‌ها، نظارت و کنترل رسانه‌ها، هنجارهای حاکم بر رسانه‌ها و مطالعات رسانه‌ها (نظریه‌ها).

محسنیان‌راد در مقدمه این کتاب نوشته است: «نمی‌دانم در روزگاری که ابزارهای ارتباطی، انسان‌ها را متمایل به کوتاه‌نویسی و کوتاه‌خوانی کرده، چقدر احتمال دارد دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی حوصله کنند، وقت بگذارند و دل بدهند به مطالعه این کتاب حجیم. اما اگر وقت بگذارند و بخوانند، شاید روزگاری اوضاع نابسامان رسانه‌های ایرانی که ریشه‌ای ۱۸۰ ساله دارد، بسامان شود.»

این‌کتاب با هزار و ۱۳۱ صفحه چاپ شده است.

نوشته های مشابه

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *