رشد فروش آنلاین کتاب نشان‌دهنده تغییر پارادایم‌ها است

به گزارش

مجله معرفی کتاب

، ابوذر نصری مدیر انتشارات خیلی سبز با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب را باید از چند زاویه بررسی کرد، گفت: اوضاع و احوال نشر طی یکسال گذشته خوب نبوده است و نمایشگاه کتاب تهران به عنوان نقطه تمرکز برای همه ناشران فرصتی برای تازه شدن دیدارها بود و از نظر تأمین مالی نیز فرصت خیلی خوبی بود که امسال از دست رفت و امیدواریم بتوانیم به شکل آنلاین حداقل این خلاء‌ها را احیا کنیم.

وی افزود: البته شاید بشود سهم کوچکی از فروش سال‌های گذشته را کسب کنیم البته امیدواریم بتوانیم ۲۰ تا ۳۰ درصد فروش را احیا کنیم و توقع بیشتر از این هم نباید داشت.

نصری با بیان اینکه برخی بر این تصورند که نمایشگاه آنلاین جای نمایشگاه فیزیکی را می‌گیرد، عنوان کرد: معتقدم که این ذهنیت درست نیست ولی باید به سمت فروش آنلاین و مجازی برویم تا بتوانیم درصدهای خود از فروش سال‌های گذشته را افزایش دهیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود درباره لزوم توجه به فضای مجازی بخصوص در حوزه نشر توضیح داد:

مجله معرفی کتاب

از این حیث که رنگ زندگی را برای ما تغییر کرده است اهمیت دارد زیرا بسیاری از افراد تصور هم نمی‌کردند که بتوانند از داخل خانه کار کنند و دورکاری داشته باشند ولی شاهد هستیم که خیلی از شرکت‌های دنیا به صورت ۱۰۰ درصد دورکار شده‌اند و اتفاق خاصی هم برای آن‌ها نیفتاده و فروش آنلاین هم رشد زیادی داشته است.

نصری با اشاره به افزایش فروش آنلاین کتاب در یک‌سال گذشته نیز گفت: آمارها نشان می‌دهد که فروش آنلاین کتاب رشد زیادی در این مدت داشته است و همه این موارد نوعی تغییر پارادایم‌ها است که در این تغییر ناشران و ذهنیت‌های سنتی عقب می‌مانند ولی فرصت‌های زیاد و پنجره‌های جدید در حال باز شدن است.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد فروش سایت آمازون کتاب الکترونیک است در حالی که این درصد در ایران زیر ۵ درصد است و حدود ۲ درصد است و در دوران

مجله معرفی کتاب

حداکثر به ۵ درصد رسیده و این نشان می‌دهد که ما با میانگین دنیا حدود ۴۵ درصد اختلاف داریم و مردم ما کتاب الکترونیک خریداری نمی‌کنند و نمی‌خوانند.

نصری با بیان اینکه می‌شود بر روی این موضوع کار کرد، گفت: به طور طبیعی

مجله معرفی کتاب

موجب می‌شود این سهم‌ها افزایش پیدا کند و ناشران و خریداران نیز با تکنولوژی آشتی کنند و خرید و فروش آنلاین نیز ارتقا پیدا کند.

ابوذر نصری در پایان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب بسیار محدود است، گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در علاقه‌مندکردن مردم به کتابخوانی دارند اما تعرفه تبلیغات کتاب نسبت به سایر کالاها بسیار بالا است و الان تعرفه تبلیغ کتاب با پفک و نوشابه یکسان است در حالی که نباید اینگونه باشد و اگر می‌خواهیم مردم بیشتر کتاب بخوانند چرا نباید امتیازی برای ناشران عمومی و کودک و نوجوان و سایر حوزه‌های دیگر درنظر گرفت تا کتاب‌هایشان را معرفی کنند.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول بهمن آغاز و تا ششم بهمن ماه در سامانه tehranbookfair.ir ادامه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *