جزئیات مسابقه ملی طراحی کتاب‌خانه عشایری/لزوم گفتگوی دستگاه‌ها

به گزارش

مجله معرفی کتاب

، فراخوان شرکت در مسابقه ملی «طراحی کتاب‌خانه عشایری» برای ارائه طراحی کتاب‌خانه‌ای قابل حمل برای خدمات‌رسانی به عشایر کشور، به‌تازگی توسط نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور با مشارکت فب‌لب ایران، منتشر شده است.

یحیی نوریان بنیانگذار و مدیرعامل فب‌لب ایران در گفتگو با

مجله معرفی کتاب

، درباره این‌مسابقه گفت: طرح و ایده و پیشنهاد همکاری مشترک برای برگزاری این مسابقه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح شد و نهاد با درکی که به واسطه انجام طرح‌های پژوهشی، از نیازهای مشخص جامعه عشایر پیدا کرده بود، به دنبال پیدا کردن ظرف متناسبی برای ارائه خدمات به این جامعه شریف بود. همین دغدغه زمینه آشنایی و همکاری مشترک ما با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد.

وی افزود: از آن‌جا که کتابخانه‌های موقت در قالب کانکس یا کتابخانه‌های سیار در قالب مینی‌بوس، ظرفی نبود که متولیان نهاد را برای ارائه خدمات به مردم عشایر اقناع کند، مجموعه فب‌لب به عنوان یک مرکز فعال در حوزه طراحی هنری با رویکرد فناورانه و ساختار طراحانه، همکاری خود را با این نهاد برای دستیابی به یک کتابخانه متناسب با نیاز جامعه عشایری آغاز کرد و خوشبختانه توانستیم به یک برنامه مشترک در قالب برگزاری یک مسابقه ملی طراحانه به بررسی ابعاد مختلف این مسئله بپردازیم.

مدیرعامل فب‌لب ایران درباره کتابخانه مورد نظر در این مسابقه ملی گفت: هدف ما طراحی یک واحد سیار کتابخانه‌ای است که بتواند در دل مناطق عشایر برود و خدماتی به آنها برساند و سپس به منطقه دیگری برود و ارائه خدمت کند. نگاه خاصی که در گفت‌وگوهای مشترک ما مطرح شد این بود که کتابخانه مورد نظر باید بیش از یک اتومبیل یا ساختار سیار باشد و بیش از یک اتومبیل خود را در صحنه زندگی عشایر وسعت دهد. این طراحی باید یک فضای نزدیک به ۵۰ یا ۶۰ مترمربع اطراف خود داشته باشد و امانت کتاب و خدمات دیگری چون تبدیل به پلتفرم سوادآموزی، ارائه خدمات الکترونیک، عرضه محصولات چندرسانه‌ای و غیره را نیز در خود جای دهد.

نوریان درباره جوامع مخاطب این مسابقه ادامه داد: به‌طور کلی مخاطبان این‌مسابقه همه دغدغه‌مندان و علاقه‌مندان حوزه طراحی، کتابخوانی، بوم‌گردی و بوم‌شناسی، و همه مخاطبانی که در این حوزه دغدغه دارند، خواهد بود و در واقع قصد دارد فضایی برای گفت‌وگو میان این جوامع ایجاد ‌کند. اما مخاطبان اصلی این‌مسابقه افرادی هستند که دست به طراحی می‌برند. به‌طور خاص در این‌مسابقه طراحان معماری و طراحان صنعتی بیشترین مخاطبان این‌مسابقه هستند. چون از یک‌سو به دلیل اینکه این‌مسابقه به طراحی یک فضای حدوداً ۶۰ متری با کارکرد کتابخانه‌ای مربوط می‌شود، هدفی معمارانه را در پیش می‌گیرد و طراحان معماری مخاطبان این‌مسابقه هستند، اما از آن جهت که این‌کتابخانه قابلیت حرکت دارد و به نوعی یک ماشین خواهد بود، طراحان صنعتی نیز از مخاطبان اصلی آن هستند.

وی در ادامه گفت: در ابتدای کار، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان یک نهاد فرهنگی با نگاهی فرهنگی و فب‌لب به‌عنوان یک نهاد طراحانه با نگاه جامعه طراحی و ساخت، سعی کردیم در چندلایه این هم‌نشینی را میان فعالان فرهنگی و فعالان طراحی معماری و صنعتی در دبیرخانه این مسابقه ایجاد و در قالب یک فراخوان منسجم طراحی و در روزهای ابتدایی سال جاری منتشر کنیم، چراکه هم‌نشینی‌های میان‌رشته‌ای اساساً موجب ارتقای محتوای طرف‌های مختلف موضوع خواهد شد و از این گفت‌وگوها بسیار استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فرآیند بنیان معماری درباره ترکیب داوران این‌مسابقه گفت: در انتخاب داوران سعی شده ترکیبی از داوران درنظر گرفته شود که در آن مسئله فرهنگ مغفول نباشد. به دلیل اینکه خروجی این مسابقه یک امر طراحانه است، به طور عمومی این گونه مسابقات را جامعه طراحان داوری می‌کنند. اما ما در صندلی داوران جایگاه ویژه‌ای را برای فعالان فرهنگی درنظر گرفته‌ایم و همچنین داورانی که در حوزه طراحی حضور دارند نیز افرادی هستند که از متولیان مدیریت فرهنگی و شهری بوده‌اند.

نوریان درباره خروجی برگزاری این مسابقه گفت: تلاش ما برای برگزاری این مسابقه این بوده که تعداد قابل قبولی از جوامع درگیر این موضوع، به این مسئله فکر کنند و درصد معقولی از آنها در این مسابقه ثبت نام کنند و بتوانیم از ۵۰ تا ۶۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان آثاری دریافت کنیم تا بتوانیم صورت مسئله را از منظرهای مختلف ببینیم و بررسی کنیم. همچنین آرزو داریم در این آثار به آثاری دست پیدا کنیم که تا حد قابل قبولی پاسخ لازم برای این مسئله را در خود داشته باشند و ذهنیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان نهاد متولی این امر را نسبت به این موضوع روشن‌تر کنند.

وی جامعه‌سازی و بسط صورت مسئله را از اهداف دیگر این مسابقه عنوان کرد و گفت: اساساً این مسابقات هیچ گاه برگزار نمی‌شوند که صورت مسئله را حل کنند، بلکه برگزار می‌شوند که صورت مسئله را باز کنند و امکان توسعه آن را بررسی کنند. در واقع مسابقه، این موضوع را به حدی بسط می‌دهد که دریافت پاسخ‌های مختلف به ما امکان فکر کردن بدهد و جامعه دغدغه‌مندی را بسازد که به صورت بالقوه آینده آن نهاد را می‌سازد.

این مدیر فرهنگی در پایان، درباره ظرفیت اجرایی‌شدن طرح‌های ارائه شده در مسابقه مورد اشاره هم گفت: پس از این‌که طرح‌ها و ایده‌ها دریافت می‌شوند و گفت‌وگوها به اندازه کافی بسط پیدا می‌کند که قابلیت اقناع پیدا ‌کند، نزد نهاد متولی تصویر به‌قدری روشن می‌شود که نیازهای خود را بهتر می‌بینند و طعم و فضای طراحی‌هایی از آثار ارائه شده را، متناسب با واقعیات نیاز خود دریافت می‌کند. پس از آن نهاد وارد گفت‌وگوی مشخصی با برخی از این تیم‌ها به منظور توسعه طرح‌ها و رسیدن به جواب مسئله مورد نظر می‌شود. این تیم‌ها نیز در توسعه پاسخ خود به طرحی خواهند رسید که قابل ساخت و ارائه باشد که در واقع میوه اصلی این‌درخت خواهد بود.

نوشته های مشابه

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *