با شناخت دنیای کودکان و نوجوانان، می‌توان آثار اثرگذار خلق کرد

به گزارش

مجله معرفی کتاب

، هادی خورشاهیان مسئول واحد صدور مجوز واحد کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نویسنده در برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع بررسی کتاب‌های ادبی و غیر درسی در شیوه آموزشی دوران

مجله معرفی کتاب

به تغییرسبک آموزشی اشاره کرد و گفت: با تعطیلی مدارس و تغییر سبک آموزش حضوری به غیرحضوری و مجازی خلائی در نظام آموزش و تدریس معلمان ایجاد نشده است بلکه روش تغییر کرده و در کنار آن نیز بسیاری از خانواده‌ها کتاب‌های غیردرسی تهیه کرده‌اند تا فرزندانشان از فضای مطالعه و کتابخوانی دور نمانند.

وی در ادامه به توجه والدین و مسئولان به مطالعه غیردرسی کودکان و نوجوانان پیش از

مجله معرفی کتاب

اشاره کرد و گفت: پیش از این بیماری و شرایط به وجوآمده ناشی از

مجله معرفی کتاب

مثل خانه نشینی‌ها و تغییر سبک آموزشی یکی از دغدغه بحث مطالعه غیردرسی دانش آموزان بود اما درحال حاضر تمرکز در این زمینه بیشتر شده است، این تمرکز نشان داده که با وجود نویسندگان و شاعران و تصویرگران توانمندی که به ویژه در حوزه کودک ونوجوان داریم خلأ بزرگ و جای خالی آثار درخورتوجه همچنان وجود دارد.

خورشاهیان اذعان داشت: کتاب‌هایی با مضمون جملات کوتاه و اشعار یک بیتی و داستانک‌ها با تصویرگری مناسب برای سنین الف و ب می‌تواند جذابیت داشته و اثرگذار باشد، از این سری کتاب‌ها برای گروه سنی کودکان وجود دارد و خانواده‌ها می‌توانند از این آثار برای اوقات فراغت و آموزش‌های غیردرسی کودکان استفاده کنند.

این نویسنده یکی از مشکلات حوزه کتاب نوجوان را فاصله نویسنده از نوجوانان عنوان کرد و گفت: ما بزرگترها خود از نگاه یک انسان بالغ برای نوجوانان شعر و داستان می‌نویسیم و با دورشدن از آنها با دغدغه‌های آنها کمتر آشنا می‌شویم و کتابهای غیردرسی که با هدف آموزش این گروه سنی در اختیارشان قرارمی دهیم نتوانسته موفق باشد چون گروه تهیه کننده این کتاب‌های شعر و داستان هم از کتب درسی هم از دنیای امروز کودک و نوجوان دور هستند و این تعارض باعث شده تا علیرغم داشتن نویسندگان و شاعران متخصص نتوانیم خلاء کتاب‌های مناسب کودک و نوجوان را جبران کنیم.

وی یکی از مشکلات نویسندگان و شاعران حوزه کودک و نوجوان را فاصله از نظام آموزشی و محتوای کتابهای درسی عنوان کرد و افزود: باورنادرستی است که بین نویسندگان و شاعران وجود دارد این است که خود را سوای کارشناسان آموزش وپرورش می‌دانند وفکر می‌کنند می‌توانند بیشتر ازآن کارشناسان با زبان ادبی با کودکان ارتباط برقرارکنند درحالی که در ابتدا باید به کتاب‌های درسی آنها اشراف داشته و حداقلی از مفاهیم روانشناسی کودک دانست و بعد برای این گروه سنی در قالب شعر و داستان آموزش بدهیم.

مسئول واحد صدور مجوزواحد کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از مؤلفه‌های استفاده شده در داستان‌های کودک و نوجوان گفت: نویسندگان با ذهنیت دوران خود و گاهی کمی جلوتر برای کودکان داستان می‌نویسند درحالی که سرعت تغییرسبک زندگی در دو و سه دهه اخیر باعث شده تا مؤلفه‌های زندگی تغییر کند و مخاطب ذهنیتی جدای از دنیای ذهن نویسنده دارد پس بانگاه دهه شصت و حتی هفتاد نمی‌توانیم برای مخاطب دهه‌های هشتاد و نود داستان بنویسیم چون هیچ تصویری از آنچه برایش بیان می‌کنیم ندارد وباید تخیل کند، این موضوع در تکرار باعث دلزدگی و پناه بردن مخاطب به کتابهای ترجمه و یا حتی سرگرمی‌هایی غیراز کتاب می‌شود.

خورشاهیان با اشاره به آموزش مجازی گفت: غیرحضوری شدن آموزش باعث شده نه تنها دانش اموزان بلکه خانواده‌ها نیز درگیر فرایندآموزشی باشند و حسن این مساله این است که در حرکتی جمعی مراجعه به کتاب برای یافتن پاسخ بیشتر شده است و ضرورت کتاب غیردرسی خودبخود درک می‌شود و دایره لغات‌ها گسترش می‌شود.

وی ادامه داد: رسانه‌ها و معلمان در معرفی کتاب‌های خوب و مناسب می‌توانند کمک کنند در عین حال در شبکه‌های اجتماعی پویش‌های معرفی کتاب خوب و یا ناشرانی که با مشاوره و رعایت استانداردها آثارمختلفی را در اختیار مخاطب قرار میدهند از راهکارهای عملی شناخت کتاب‌های مناسب است.

خورشاهیان در پایان گفت: ناشران با ارائه فایل‌های کتاب‌های خود چه به شکل متنی و چه به صورت صوتی در این شرایط می‌توانند در معرفی وتشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه نقش داشته باشند از سویی نویسندگان بیشتر از اینکه تحت تأثیر کودکان و نوجوان داخل کشور باشند براساس سبک زندگی کودکان خارجی کتاب می‌نویسند و با دیدگاه جهانی نوشتن و با فاصله گرفتن از زندگی واقعی ما این کتاب‌ها نتوانسته نقش آموزشی داشته باشند و نویسندگان به طور عمد فاصله گرفته‌اند و مسیر بچه‌ها را می‌خواهند به این سمت بکشند.

نوشته های مشابه

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *