افزایش ظرفیت پست برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران

به گزارش

مجله معرفی کتاب

، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضان‌علی سبحانی‌فر معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، ایوب دهقانکار رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات و آزاده نظربلند معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران از دفتر پستی شهید یوسفیان بازدید کردند.

دهقانکار در ابتدای این بازدید ضمن توضیح درباره نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نشست خبری بعدی برای پاسخ به سوالات اصحاب رسانه در خصوص چگونگی ارسال کتاب در این نمایشگاه دعوت کرد.

وی ابراز امیدواری کرد دومین نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران و مدیرعامل بانک صادرات ایران پیش از آغاز نمایشگاه برگزار شود.

در ادامه این‌بازدید امیرحسین کریمی مدیر منطقه پستی جنوب غرب تهران گفت: با توجه به تجربیاتی که در حوزه تجارت الکترونیک و فضای مجازی داریم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زیرساختی را فراهم کردیم تا ناشرانی که قصد شرکت در نمایشگاه را دارند در آنجا ثبت نام کرده و به سامانه‌های پست دسترسی پیدا ‌کنند. درواقع نشانی ناشران دریافت و پس از هماهنگی‌های لازم سفارشات خریداری شده از سوی مردم را از نشانی ناشران جمع‌آوری کرده و کتاب ها را درب منازل خریداران تحویل می دهیم.

وی افزود: با توجه به وجود

مجله معرفی کتاب

و محدودیت‌های آن ما تجربه ارسال پستی کتاب را با مجموعه‌های مختلف داشتیم و برای این نمایشگاه که در مدت زمان کوتاه ترافیک زیادی در ارسال و توزیع به وجود می‌آید خطوط جدیدی را طراحی کردیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفارشات خریداری شده از ناشر، برای مخاطب ارسال شود که تقریبا در هر استان ۱۰ تا ۱۵ خط اضافه شده است. وقتی سفارسی ثبت می‌شود در سیستم ما نیز نشان داده شده و از سوی مامور اداره پست مرسولات جمع‌آوری می‌شود. برای ارسال کتاب بسته‌بندی خاصی نیز در نظر گرفته شده است. پیشنهاد من به ناشرانی که برای بار اول عضو سامانه پست کتاب می‌شوند و قصد دارند از این امکان استفاده کنند این است که اولین هماهنگی‌های لازم را با ادارات پست داشته باشند تا در زمان برگزاری نمایشگاه با کمترین چالش این کار را انجام دهند. 

مردم از پست استقبال می‌کنند

جوادی هم با اشاره به این که همکاری اداره پست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارائه پستی کتاب کاری به یاد ماندنی می‌شود، گفت: امیدواریم همانطور که در روزهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جمعیت زیادی حضور پیدا می‌کردند در این ایام نیز از نمایشگاه مجازی کتاب دیدن کنند و مردم نشان دهند که به کتاب علاقه دارند. برای پست جایگزین بسیاری وجود دارد اما مردم همچنان از پست استقبال می‌کنند. حضور مردم در نمایشگاه فیزیکی روزانه گاهی بالغ بر ۳۰۰ هزارنفر بود و با توجه به محدودیتی‌هایی که در نمایشگاه فیزیکی وجود داشت مخاطبان کمتر می‌توانستند حضور داشته باشند. فضای مجازی این امکان را می‌دهد که این تعداد چند برابر شود و رکورد منحصر به فردی برجای بگذارد.

رمضان‌علی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پست هم در این‌برنامه، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران با نمایشگاه مجازی کتاب جنوب کرمان متفاوت است. نمایشگاه مجازی که در جنوب کرمان برگزار شد استانی بود،‌ گستره کشوری نبود و به صورت استانی با پست قرار داد بسته شده و محدوده آن کوچک بود. اما نمایشگاه مجازی کتاب تهران گستره کشوری دارد. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سامانه پاسخگویی برای پرداخت از خارج کشور داشته باشد ما برای ارسال مشکل نداریم. نرخ نامه خارجه را پیوست می‌کنیم و برابر با آن هزینه پست و کتاب را پرداخت می‌کنند. در واقع گستره ما بین‌المللی است.

وی با اشاره به این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب خارجی را آورده و محلی برای عرضه آن فراهم کرده، گفت: در این‌صورت اگر شخصی خرید خارجی داشته باشد می‌تواند به راحتی انجام دهد. پس این نمایشگاه می‌تواند بین‌المللی نیز باشد مشروط بر این که در سامانه تدابیری اندیشیده شده باشد.  منتها برای کسانی که مستر کارت ندارند یا غیر ایرانی هستند باید سازو کاری طراحی شود. تفاوت دیگر این نمایشگاه با نمایشگاه فیزیکی در این است که نمایشگاه مجازی کتاب محدودیت مکانی و زمانی ندارد و هر تعداد ناشر از هرکجای ایران می‌توانند در فضای مجازی غرفه بگیرند. همچنین در گذشته برای تهیه غرفه پول می‌دادند و برای انتقال کتاب‌های خود به نمایشگاه هزینه صرف می‌کردند ولی در این نمایشگاه رایگان است.

مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران بیست وچهار ساعته بودن نمایشگاه مجازی کتاب تهران را از مزیت‌های آن دانست و گفت: فضای مجازی هزینه را برای ناشران و خریداران کاهش داده است. درواقع مخاطبان بدون محدودیت زمانی و مکانی از این نمایشگاه مجازی بازدید می‌کنند که فرصت خوبی است. انتظار من این است که نمایشگاه مجازی کتاب تهران از نمایشگاه فیزیکی شلوغ تر خواهد بود.

سبحانی‌فر درباره نوع بسته‌بندی کتاب بیان کرد: برابر با استانداردها، جعبه‌هایی تعبیه شده که کتاب را محفوظ نگه می‌دارد ناشران برای حفظ کتاب می‌توانند از این لفاف استفاده کند. وقتی مردم خرید کردند بر اساس پروتکل‌های طراحی شده پیامی حاوی بارکد صادر شده برای مخاطب ارسال می‌شود و از زمان تحویل بسته خود به پست مطلع می‌شود؛ از این زمان تعهد ما آغاز می‌شود و تلاش ما بر این است که در بازه زمانی تعریف شده این مرسولات را به دست مردم برسانیم. همچنین وقتی بسته به دست مصرف کنند رسید برای ناشر و متقاضی پیام تحویل ارسال می‌شود.

وی در پایان با اشاره به این که در زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب ۳۰ درصد تخفیف ارسال پستی داریم، گفت: اگر اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه صورت گیرد شاید بالغ بر ۱۰ میلیون نفر از این نمایشگاه دیدن و خرید کنند. گرچه حجم ترافیک ‌ما در روز یک ملیون است، در بازه یک هفته‌ای نمایشگاه بیشتر می‌شود و اگر تاخیری صورت بگیرد به این دلیل است؛ ولی ما ظرفیت پست را افزایش دادیم.

نوشته های مشابه

پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *